Svůj širák odhazoval v dál tak mistrně, že si lepšího Cyrana neumím představit. Řeč je o Martinu Hofmannovi, který jako by se pro roli nejznámějšího Rostandova hrdiny narodil.  Na Hofmanna vsadilo Divadlo v Celetné – Spolek Kašpar, resp. režisér Jakub Špalek, který obsadil i báječnou Sáru Rychlíkovou v roli Roxany, Miloslava Tichého coby Kristiána, Lukáše Jůzu jako De Guiche a další. Že v Kašparu historická díla zpracovat umí je známé, a tak je nabíledni, že i tentokrát dostáli své pověsti. Krásné dobové kostýmy, čistá scéna, která dala vyniknout úchvatnému textu (překlad Jindřicha Pokorného je vynikající), hudba Michala Pavlíčka a promyšlená interakce herců s publikem, kdy jednotliví aktéři přicházejí ze všech koutů divadla, deklamují z obecenstva či sedí přímo mezi diváky.

Jak jsem již uvedla, přestože je toto všechno na jedničku s hvězdičkou, Martin Hofmann svým výkonem svítí jako celá Galaxie. Jeho způsob recitace je tak originální a vtahující, že v brzké chvíli nabudete dojmu, že Cyrana z Bergeracu nehraje, ale že se jím stal. Vedle podmanivých veršů len tak letmo ´vystřelí´nějaký ten vtípek a v cuku letu je zase tím hrdinou, kterým se Edmond Rostand proslavil. Vášnivá a mocná poezie je pro něho jako stvořená, a tak publikum doslova hltalo každé jeho slovo. Hofmannovo napojení s Rychlíkovou bylo rovněž bravurní, stejně jako výkony ostatních herců. Všichni na sebe slyší, a přestože je hra pojatá klasicky, má spád a neunavuje ani její délka 150 min s přestávkou. Pokud chcete zažít Cyrana v té nejryzejší podobě, je pro vás nastudování Divadla v Celetné – Spolek Kašpar s Martinem Hofmannem tou nejlepší volbou. Bravo. (ims)