Jednu z divácky nejúspěšnějších oper přivezlo do Jablonce Severočeské divadlo Ústí nad Labem. Útěk ze Serailu, dle libreta Johanna Gottlieba Stephanie a textu divadelní hry Christopha Friedricha Bretznera, s hudbou Wolfganga Amadea Mozarta, se těší divácké popularitě nepřetržitě již od doby svého vzniku, kdy opera vznikla na objednávku císaře Josefa II. pro vídeňský Burgtheater. Od té doby se jí chopila celá řada známých i méně známých operních scén celého světa. A Severočeské divadlo se jí zhostilo znamenitě. Přestože je dílo samozřejmě nastudováno v německém originále, na přitažlivosti mu to ani v nejmenším neubírá a nádherné Mozartovy tóny spolu s virtuositou sólových partů dokázaly jablonecké publikum nadchnout, a to navzdory tomu, že se jich v kulturním stánku sešlo méně, než je při podobných večerech obvyklé.

Mozartovsky člověčenské téma o vztazích mezi lidmi, převážně pak mezi mužem a ženou, spolu s kombinacemi povah a dotažených zápletek je zde prezentováno s lehce rošťáckým a shovívavým humorem, který je oddělován melancholickými pasážemi.

Stošedesátiminutovou operu o třech dějstvích režíroval Martin Otava, který stojí i za povedenou scénou a pěvce doprovodil Orchestr a sbor Severočeského divadla v čele s dirigentem Janem Snítilem, který odvedl bravurní výkon. Ten ostatně předvedli i všichni pěvci, přičemž za zmínku stojí především neuvěřitelní Jan Ondráček v roli Belmonta a Jarmila Baxová coby Konstance.

"Tu gradaci hudby a náhlé ztišení miluju a to umí jen Mozart. A tohle provedení je perfektní, jen mě mrzí, že se tu sešlo tak málo lidí. To nastudování si to nezaslouží," podotkla paní Zdeňka, jenž, dle vlastních slov, byla v hledišti při každé opeře, kterou Městské divadlo v Jablonci představilo. Přítomní diváci však tleskali tak, že dokázali rozeznít celý kulturní stánek a taky tak, jak si to protagonisté zasloužili. Bravo. (ims)