Články

Úvodní stránka / Články

Operní gala nabídlo Čajkovského i Mozarta

Operní gala nabídlo Čajkovského i Mozarta

Večer provázely melodie z dílny Petra Iljiče Čajkovského a Wolfganga Amadea Mozarta. Konkrétně zazněly v první půli tóny a árie z Evžena Oněgina a po přestávce přišla na řadu Mozartova Cosi fan Tutte. Nutno říct, že se sólisté i dirigenti zhostili svých úloh na jedničku a na atmosféře večera to bylo znát. Však jde také o nejlepší účastníky zmiňované letní školy , které si vzali na svá bedra šéfdirigent opery DJKT Plzeň Norbert Baxa a přední česká mezzosopranistka a někdejší ředitelka Státní opery v Praze Eva Randová. Ta však díky pracovnímu vytížení do Jablonce tentokrát nedorazila. Dlouhotrvající potlesk slušně zaplněného divadla si vysloužila i Severočeská filharmonie Teplice, jejíž hudebníci se na mezinárodním projektu dlouhodobě podílejí a v Jablonci v této sestavě vystoupili již potřetí, a to v rámci IV. ročníku festivalu Město plné tónů.

Kahánek rozjitřil emoce Jablonečanů

Kahánek rozjitřil emoce Jablonečanů

Převážně romantické skladby od baroka po modernu dostávají pod jeho rukama naprosto úchvatný rozměr a pianistův prožitek se doslova valí do hlediště, kde ho lačně lapají diváci. Kahánek je silnou vazbou na publikum pověstný. Dokáže hned v prvních okamžicích navázat s přítomnými kontakt a jeho projev je tak vnímán téměř všemi smysly. Kahánkova hudba je cítit ve všech pórech, emoce jsou doslova hmatatelné a troufnu si říct, že takto to vypadá, když umí hudba mluvit. A sám Ivo Kahánek i vizuelně doplňuje melodie, které se z jeho klavíru linou. Chvíli má srdce rozervané, chvíli sálající láskou, a když hraje veselé a svižné tóny, vypadá, že by si rád ´střihl piruetu´.

Nedvědi již nejsou bratři, úspěch mají  ovšem stejně fenomenální

Nedvědi již nejsou bratři, úspěch mají ovšem stejně fenomenální

Cavemen vysvětlil rozdíly mezi mužem a ženou

Cavemen vysvětlil rozdíly mezi mužem a ženou

V jeskynního muže alias Cavemana se na osmdesát minut proměnil Jakub Slach a jeho one man show, v režii Patrika Hartla, donutila diváky Městského divadla v Jablonci k nepřetržitému smíchu. Role, kterou si sám pro sebe napsal a na jevišti představuje Rob Becker, sedla Holíkovi, jak se říká, jako p..el na hrnec. Repliky střílel jednu za druhou s naprostým zaujetím a přesvědčením a zatímco sám protagonista si co chvíli utíral pot z čela, diváci si nestačili sušit slzy od smíchu. Caveman (název přeložený z originálu zní Obhajoba jeskynního muže) byl poprvé uveden na Brodwayi v roce 1996, rázem se zapsal do divadelních kronik a stal se nejdéle hraným představením jednoho herce v historii Brodwaye. Pražská premiéra této jedinečné one man show se uskutečnila 28. ledna 2005.

Když se rozezpívá přehrada

Když se rozezpívá přehrada

Pravidelná hudební lahůdka, patřící mezi úvodní události letního festivalu Město plné tónů, přilákala tentokrát k jablonecké přehradě Dušana Vitázka s kapelou. Dušan Vitázek je členem Městského divadla Brno, úspěšným muzikálovým hercem a držitelem hned dvou cen Thálie. Na molo ´Jabloneckého moře´ přijel představit své album Kde. Je plné česko- slovenských písní a objevuje se na něm tzv Tatranský rock, žánr, jehož název si vymyslel Dušan Vitázek sám. Krom toho jsme nad vodní hladinou vyslechli i Indie folk, folklór, world music, či ukázky z muzikálu. Jednalo se o první zájezd, který Dušan Vitázek podnikl s kapelou mimo Brno, v němž je již velice známý a oblíbený. "Je to poprvé a vy jste tady. To je pecka," pochvaloval si zpěvák hojnou návštěvnost z řad Jablonečanů. " Dokonce vidím obyvatele okolních paneláků, jak sedí na balkonech, mají nohy na zábradlí a poslouchají. To je pohoda. Příště zkusím ředitele Městského divadla v Jablonci, Pavla Žura, poprosit o pronájem jednoho takového ´festivalového bytu´, doplnil s úsměvem. I jeho projev byl chvíli v češtině a chvíli ve slovenštině a poslouchalo se to velice příjemně. Přestože jsme na přehradě byli zvyklí, slýchat z mola klasiku, tentokrát se pořadatelé vydali jiným směrem a neprohloupili. "Já mám pozitivní změny rád. Člověk má zkoušet nové a nové věci, aby se mohl posunout dál," pochvaloval si organizaci Pavel Žur, jež zároveň vyjádřil spokojenost s počasím. To ovšem, vyjma loňského roku, akci přeje pravidelně.

Pátá dohoda vyprodala divadlo

Pátá dohoda vyprodala divadlo

Pátá dohoda Jaroslava Duška, vypovídající o moudrosti starých Toltéků, opět vyprodala Městské divadlo v Jablonci do posledního místečka. Během poutavého popisování našeho naučeného chování, došlo k několika hlasitým ranám, pocházejících ze smyčky hudebního doprovodu. I ty však dokázal Jaroslav Dušek zakomponovat do děje a s humorem sobě vlastním bez problémů improvizoval.

Rozmarné léto v Jablonci

Rozmarné léto v Jablonci

Rozmarné léto si i na divadelních prknech zachovalo typickou češtinu a velice mu to svědčí. Mistr plovárenský, Antonín Důra, je v podání Jana Potměšila ´k zulíbání´. Přesně zvládá polohy od rozšafného chování k nostalgii a z trojice ´plážových filosofů´ je nejpřesvědčivější. Vozík mu nikterak nebrání ztvárnit energické pózy, ba naopak, přesně zapadá do koloritu scény a Potměšil ho používá stejně, jako by stál na vlastních nohou, a to přesto, že během večera křižuje divadlo křížem krážem a je ho všude plno. Ovšem i výkony ostatních protagonistů byly bravurní a vyrovnané. I přes svou délku (140 min), tak neměla hra hluchá místa a díky charakteristickým řečnickým obratům zanechávávala diváky v pozoru a dobré náladě zároveň. Za povedené se dají označit i artistické výkony, jak Arnoštka (Míla Tichý), tak Ohňová show Elišky M. Bouškové alias pomocnice Anny. Není tedy divu, že když ´komedianti´ v rámci svého představení vybírali vstupné, našlo se i několik štědrých osob z publika, kteří hodlali přispět.

Svěcení zprostředkovali několika smyslový zážitek

Svěcení zprostředkovali několika smyslový zážitek

Čtvrt století existence, během níž rozdala čtvrt miliardy korun, oslavila Nadace Preciosa večerem vskutku noblesním. V Městském divadle v Jablonci totiž v rámci oslav vystoupil houslový virtuóz Jaroslav Svěcený s dcerou Julií, rovněž vynikající houslistkou, a klavíristou Václavem Máchou. Úvod večera však patřil hudebníkovi začínajícímu, a to nevidomému Martinovi Josífkovi z Turnova, Nadaný mladík studuje Konzervatoř Jaroslava Ježka, od Nadace Preciosa v loňském roce obdržel příspěvek na pořízení kláves a v jabloneckém kulturním stánku předvedl hned dvě klavírní skladby, za což sklidil obrovský potlesk.

Kočičí hra s excelentní Pavlou Tomicovou

Kočičí hra s excelentní Pavlou Tomicovou

Kočičí hra maďarského autora Istvana Örkenyho o stárnutí, lásce, životním optimismu a sesterské i rodinné vazbě, zavítala na prkna Městského divadla v Jablonci. Tentokrát se jednalo o zpracování Klicperova divadla Hradec Králové, v režii Terezy Karpanius. V hlavní roli Erži Orbánové zazářila Pavla Tomicová, její sestru Gizelu ztvárnila Zora Valchařová - Poulová, sousedku ´Myšku´ bravurně a s pokorou vystřihla Petra Výtvarová Krausová a byla to jízda.

Neklasická klasika v podání Epoque Quarteta a Irvina Venyše

Neklasická klasika v podání Epoque Quarteta a Irvina Venyše

"Přišli jste na klasiku, ale my vás možná překvapíme. Většina repertoáru totiž klasická není," usmíval se violoncellista Vít Petrásek a společně s Epoque Quartettem a Irvinem Venyšem (klarinet) ´vystřihli´ hudbu, u níž se snad nemůže nudit ani zapřisáhlý rocker. Dvoje housle, viola, violoncello a klarinet doplnilo podupávání, bubnování na nástroje a téměř bezhlasné svištění smyčců. V této nezvyklé úpravě jsme vyslechli skladby Mateusze Smoczynskiego, Jana Kučery, Alana Shulmana, Petra Wajsara, Sylvie Bodorové, Vladimíra Cosmy, Richarda Rodgerse, Olivera Nelsona a Ensemble Mugurela. Krom mistrovského provedení a osobitého pojetí zaujala pětice mladých hudebníků také energií, příjemným vystupováním i kontaktem s publikem, které si dokázali vytvořit během prvních okamžiků.

Nadcházející představení

  • Strašidlo Cantervillské
    13.5.2024 od 10 hodin

Naši partneři